Historical reenactment as stylized identity and its creative potential: Bakhtinian approach to the socio-cultural identity
Abstract
This paper analyzes socio-cultural identity finding its expression in creative activity. As a methodological basis the dialogic approach of Mikhail Bakhtin is used. It allows typologizing ways of constructing and expressing identity. There are three main types: direct, object, and double-voiced (ambivalent) identity. A particular case of double-voiced identity is stylized identity, implying reproduction of some value and behavioral patterns while maintaining a certain distance towards them. Stylization-identity is considered on the example of the historical reenactment subculture. Theoretical considerations are illustrated with a case-study of creative activity of reenactment clubs from Murmansk (Russia), recreating the Viking Age. Historical reenactment is considered as a possible source for development of creative industry projects.
Praeities inscenizacija kaip stilizuotas tapatumas ir jo kūrybinis potencialas: bachtiniškoji prieiga prie sociokultūrinio tapatum
Santrauka. Šiame straipsnyje analizuojamas sociokultūrinis tapatumas, išreiškiamas kūrybinėje veikloje. Metodologinis pagrindas – Michailo Bachtino dialogo principas. Tai sudaro galimybę tipologizuoti tapatumo konstravimo ir raiškos būdus. Yra trys pagrindiniai tipai: tiesioginis, objektyvusis ir dvibalsis (ambivalentiškasis) tapatumas. Ypatingas dvibalsio tapatumo atvejis – tai stilizuotas tapatumas, nurodantis tam tikros vertės reprodukavimą ir elgesio modelius, išsaugant jų atžvilgiu tam tikrą atstumą. Stilizuotas tapatumas tyrinėjamas remiantis praeities inscenizacijos subkultūros pavyzdžiu. Teorinius svarstymus iliustruoja Murmansko (Rusija) inscenizavimo klubų, atkūrusių vikingų epochą, kūrybinės veiklos studija. Praeities inscenizacija vertinama kaip galimas kūrybinių industrijų projektų vystymo šaltinis.
Reikšminiai žodžiai: kūrybos produktas, dialogiškumas, praeities inscenizavimas, tapatumas, stilizavimas.
First published online: 10 Dec 2014
Keyword : creative product, dialogism, historical reenactment, identity, stylization
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.