Creativity in the context of Kazakh prose: why masks wonder around
Abstract
Particular genres are becoming more appealing in modern fiction, including dystopia, post-apocalyptic novels, and eco-horror. Post-industrial consciousness threatens the world due to environmental impacts and the loss of the most important living “landmarks” (orientations), i.e., dehumanization. In the “man versus nature” relations system, the Kazakh writer Aslan Zhaksylykov differentiates key elements in the “man versus man” paradigm: first, the “social animal” and secondly, the involuntary outcast or biological mutant. Starting with the Dreams of the Damned (first edition in 2006) literary cycle, in the creative thinking perspective the author discusses the “ilinxian” text phenomenon, the discursive space of connectomes and humanistic ideas embodied in ethno-cultural masks.
Article in English.
Kūrybiškumas kazachų prozos kontekste: kodėl kaukės kelia susidomėjimą
Santrauka
Tam tikri žanrai šiuolaikinėje grožinėje literatūroje, įskaitant distopiją, poapokaliptinius romanus ir ekologijos siaubą, įgyja daugiau patrauklumo. Postindustrinė sąmonė kelia grėsmę pasauliui dėl poveikio aplinkai ir dėl pačių svarbiausių gyvenimo gairių (orientyrų) praradimo, i.e. dehumanizacijos. „Žmogus versus gamta“ santykių sistemoje kazachų rašytojas Aslanas Zhaksylykovas atskiria pagrindinius „žmogus versus gamta“ paradigmos elementus: pirma, „socialinį gyvūną“ ir, antra, nevalingai atstumtąjį ar biologinį mutantą. Pradėdama nuo Pasmerktųjų svajonių (pirmasis leidimas pasirodė 2006 m.) literatūros ciklo, kūrybinio mąstymo perspektyvoje autorė aptaria ilinx teksto fenomeną, diskursyviąją konektomų ir humanistinių idėjų, reiškiamų etnokultūrinėmis kaukėmis, erdvę.
Reikšminiai žodžiai: konektomai, ekologijos kritika, ekologijos tekstas, kazachų proza, „žmogus versus gamta“ santykių sistema, šiuolaikinė grožinė literatūra, Zhaksylykovas.
Keyword : connectome, ecocriticism, eco-text, Kazakh prose, “man versus nature” relations system, modern fiction, Zhaksylykov
How to Cite
Valikova, O. (2018). Creativity in the context of Kazakh prose: why masks wonder around. Creativity Studies, 11(2), 244-257. https://doi.org/10.3846/cs.2018.6172
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Akunin, B. (2008). Kvest. Moskva: Astrel.
Askarova, A. Sh. (2016). Osnovnye tendencii russkojazychnoj hudozhestvennoj literatury Kazahstana v postsovetskij period. Stephanos, 3(17), 185-191.
Batezhenko, V. V. (2011). Fenomen tvorchestva: opyt filosofsko-ideologicheskogo analiza. Vestnik OGU, 11, 132-138.
Belous, A. (2013). Polifonicheskij roman F. M. Dostoevskogo v zerkale hristianskogo osoznanija. Vestnik Tomskogo Gosudarstvennogo Universiteta, 371, 7-10.
Caillois, R. (2007). Igry i lyudi. Stat’i i esse po sotsiologii kul’tury. Мoskva: OSU.
Calvino, I. (1982). If on a winter’s night a traveler. Toronto: L&OD Key Porter.
Dmitrievna Volkova, P. (2014). Most cherez bezdnu. Kn. 1. Мoskva: Zebra.
Eliade, M. (1994). Svjashhennoe i mirskoe. Moskva: MGU.
Erofeev, V. (2007). Moskva-Petushki. Moskva: Vagrius.
Erofeev, V. (2014). Walpurgis night: a tragicomedy in five acts. Series: Margellos World Republic of Letters Book. New Heaven & London: Yale University Press.
Feshchenko, V. V. (2008). Semiotika tvorchestva i lingvistika kreativnosti. Obshhestvennye nauki i sovremennost’, 6, 143-150.
Genette, G. (1998). Die Erzählung (p. 3). UTB, Stuttgart, Auflage.
Hasanov, M. Sh., & Karakozova, Zh. K. (2011). Kosmos kazahskoj literatury. Almaty: Jevero.
Lazarevich Leiderman, N. (2005). Traektorii “jeksperimental’noj jepohi”: Vvedenie. Russkaja literatura XX veka: zakonomernost’ istoricheskogo razvitija. Kn. 1: Novye hudozhestvennye strategii. Ekaterinburg: UrO RAS.
Leiderman, N., & Lipovetsky, M. (2003). Sovremennaja russkaja literatura, 1950–1990s. Vol. 2. Moskva: “Academy”.
Osipova, O. V. (2008). Obraz pojeta v dialoge M. Cvetaevoj i A. Bloka. Izvestija Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gercena, 74(1), 375-378.
Pelevin, V. (1999). The Life of insects. London: Faber & Faber.
Pushkin, A. (2008). Eugene Onegin. Series: Penguin Classics. New York: Penguin Books.
Pynchon, Th. (1995). Gravity’s rainbow. New York: Penguin Books.
Seung, S. (2012). Connectome: how the brain’s wiring makes us who we are. New York: Penguin.
Sokolov, S. (2015). A school for fools. New York: New York Review Books.
Sokolov, S. (2017). Between dog and woolf. New York: Columbia University Press.
Tolstoy, L. (2002). Anna Karenina. New York: Penguin Books.
Vodolazkin, E. (2015). Laurus. New York: Oneworld Publications.
Zhaksylykov, A. (2005). Sny okayannykh: trilogiya. Almaty: Almatinskiy izdatel‘skiy dom.
Zelazny, R. (1970–1991). The chronicles of amber. New York: Nelson Doubleday / Science Fiction Book Club.
Zhenett, Zh. (1998). Figury. T. 1–2. Moskva: Izdatelstvo im. Sabashnikovyh.
Zuseva-Ozkan, V. B. (2014). Istoricheskaja pojetika metaromana: Monografia. Moskva: Intrada.
Askarova, A. Sh. (2016). Osnovnye tendencii russkojazychnoj hudozhestvennoj literatury Kazahstana v postsovetskij period. Stephanos, 3(17), 185-191.
Batezhenko, V. V. (2011). Fenomen tvorchestva: opyt filosofsko-ideologicheskogo analiza. Vestnik OGU, 11, 132-138.
Belous, A. (2013). Polifonicheskij roman F. M. Dostoevskogo v zerkale hristianskogo osoznanija. Vestnik Tomskogo Gosudarstvennogo Universiteta, 371, 7-10.
Caillois, R. (2007). Igry i lyudi. Stat’i i esse po sotsiologii kul’tury. Мoskva: OSU.
Calvino, I. (1982). If on a winter’s night a traveler. Toronto: L&OD Key Porter.
Dmitrievna Volkova, P. (2014). Most cherez bezdnu. Kn. 1. Мoskva: Zebra.
Eliade, M. (1994). Svjashhennoe i mirskoe. Moskva: MGU.
Erofeev, V. (2007). Moskva-Petushki. Moskva: Vagrius.
Erofeev, V. (2014). Walpurgis night: a tragicomedy in five acts. Series: Margellos World Republic of Letters Book. New Heaven & London: Yale University Press.
Feshchenko, V. V. (2008). Semiotika tvorchestva i lingvistika kreativnosti. Obshhestvennye nauki i sovremennost’, 6, 143-150.
Genette, G. (1998). Die Erzählung (p. 3). UTB, Stuttgart, Auflage.
Hasanov, M. Sh., & Karakozova, Zh. K. (2011). Kosmos kazahskoj literatury. Almaty: Jevero.
Lazarevich Leiderman, N. (2005). Traektorii “jeksperimental’noj jepohi”: Vvedenie. Russkaja literatura XX veka: zakonomernost’ istoricheskogo razvitija. Kn. 1: Novye hudozhestvennye strategii. Ekaterinburg: UrO RAS.
Leiderman, N., & Lipovetsky, M. (2003). Sovremennaja russkaja literatura, 1950–1990s. Vol. 2. Moskva: “Academy”.
Osipova, O. V. (2008). Obraz pojeta v dialoge M. Cvetaevoj i A. Bloka. Izvestija Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gercena, 74(1), 375-378.
Pelevin, V. (1999). The Life of insects. London: Faber & Faber.
Pushkin, A. (2008). Eugene Onegin. Series: Penguin Classics. New York: Penguin Books.
Pynchon, Th. (1995). Gravity’s rainbow. New York: Penguin Books.
Seung, S. (2012). Connectome: how the brain’s wiring makes us who we are. New York: Penguin.
Sokolov, S. (2015). A school for fools. New York: New York Review Books.
Sokolov, S. (2017). Between dog and woolf. New York: Columbia University Press.
Tolstoy, L. (2002). Anna Karenina. New York: Penguin Books.
Vodolazkin, E. (2015). Laurus. New York: Oneworld Publications.
Zhaksylykov, A. (2005). Sny okayannykh: trilogiya. Almaty: Almatinskiy izdatel‘skiy dom.
Zelazny, R. (1970–1991). The chronicles of amber. New York: Nelson Doubleday / Science Fiction Book Club.
Zhenett, Zh. (1998). Figury. T. 1–2. Moskva: Izdatelstvo im. Sabashnikovyh.
Zuseva-Ozkan, V. B. (2014). Istoricheskaja pojetika metaromana: Monografia. Moskva: Intrada.