Share:


Perception of competitiveness in the context of sustainable development: Facets of “sustainable competitiveness”

    Audronė Balkytė Affiliation
    ; Manuela Tvaronavičienė Affiliation

Abstract

European Council agreed to the European Commission's proposal to launch a new strategy for jobs and growth ‐ the new European Union strategy for smart, sustainable and inclusive growth ‐ “Europe 2020”. This will lead to a new concept of the competitiveness and deeper relationship between sustainable development and competitiveness. The aim of this article is to set out the future research area of competitiveness theory taking into account the development of competitiveness concept and existing research tendencies. On the one hand, for developing the new concept of competitiveness, it is necessary to critically analyse existing studies on competitiveness. Researchers, examining the problems of competitiveness, differently approach the concept of competitiveness, suggesting different definitions, classification, factors, models of competitiveness, and evaluation criteria. Despite all the discussions on competitiveness however, no clear definition or model of competitiveness has yet been developed. On the other hand, globalization, economic dynamism and social progress, sustainability and competitiveness go hand‐in‐hand. Competitiveness should be underpinned by a broad vision for the economy and society. There is a need of research initiatives to develop the new concept of “Sustainable competitiveness” in the context of globalisation, with much of the research focusing on how sustainable development and competitiveness interact. Such additional research will lead to new theoretical models describing the relationships between international globalization, economic growth, sustainable development, wellbeing and competitiveness.


Konkurencingumo suvokimas darnaus vystymosi kontekste: “darnaus konkurencingumo” aspektai


Santrauka. Europos Vadovų Taryba pritarė Europos Komisijos pasiūlytai ekonomikos augimo ir darbo vietų kūrimo strategijai – “Europa 2020” – naujai Europos Sąjungos strategijai dėl pažangaus, tvaraus ir integruoto augimo.  Tai  sudaro  prielaidas  naujai  konkurencingumo  sampratai  ir  gilesniam  darnaus  vystymosi  ir konkurencingumo sąryšiui. Šio straipsnio tikslas yra nustatyti tolesnių konkurencingumo teorijos tyrimų sritį, atsižvelgiant į konkurencingumo koncepcijos plėtrą ir egzistuojančias mokslinių tyrimų tendencijas. Iš vienos pusės, siekiant plėtoti konkurencingumo teoriją, būtina kritiškai įvertinti egzistuojančias konkurencingumo  studijas.  Mokslininkai,  nagrinėdami  konkurencingumo  problematiką,  pateikia  įvairias konkurencingumo  koncepcijas,  siūlydami  skirtingus  apibrėžimus,  klasifikaciją,  veiksnius,  konkurencingumo modelius ir vertinimo kriterijus. Nepaisant plačių diskusijų, kol kas nėra susitarta dėl aiškaus konkurencingumo apibrėžimo ar visuotinai pripažįstamo modelio. Iš  kitos  pusės,  globalizacija,  ekonomikos  dinamiškumas  ir  socialinė  pažanga,  darnus  vystymasis  ir konkurencingumas yra tarpusavyje glaudžiai susiję. Plati ekonomikos ir visuomenės vizija turėtų būti konkurencingumo pagrindas. Egzistuojantis mokslinių tyrimų poreikis veda link naujos „darnaus konkurencingumo“ koncepcijos kūrimo iniciatyvų, įvertinant globalizaciją ir daugiau dėmesio skiriant darnaus vystymosi bei konkurencingumo tarpusavio ryšiams. Tokie tolesni tyrimai padėtų atrasti naujus teorinius modelius, charakterizuojančius tarptautinės globalizacijos, ekonomikos augimo, darnaus vystymosi, gerovės kūrimo ir konkurencingumo sąryšį.


Reikšminiai žodžiai:  konkurencingumas, nacionalinis konkurencingumas, konkurencingumo modeliai, veiksniai,  rodikliai,  lyginamoji  analizė,  darnus  vystymasis,  darnus  konkurencingumas,  ekonomikos augimas.


First Published Online: 09 Jun 2011

Keyword : competitiveness, national competitiveness, competitiveness models, factors, indicators, benchmarking, sustainable development, sustainable competitiveness, economic growth

How to Cite
Balkytė, A., & Tvaronavičienė, M. (2010). Perception of competitiveness in the context of sustainable development: Facets of “sustainable competitiveness”. Journal of Business Economics and Management, 11(2), 341-365. https://doi.org/10.3846/jbem.2010.17
Published in Issue
Jun 30, 2010
Abstract Views
2144
PDF Downloads
2207
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.